خاطره نویسی سپاسگزارانه می تواند سطحHbA1c  افراد جوان مبتلا به دیابت نوع 1 را بهبود بخشد

9 اوت 2019 - در زندگی هر کسی چیزی وجود دارد که باید از آن سپاسگزار باشد و نوشتن آن حتی می تواند باعث افزایش شادی و ایجاد انگیزه برای فرد شود. نوشتن جنبه های مثبت زندگی در یک دفتر خاطرات که بهgratitude journaling  معروف است، می تواند به جوانان مبتلا به دیابت نوع 1 کمک کند که HbA1c خود را کاهش دهند.

محققان دانشگاه اوکلند در نیوزلند، میزان  HbA1c و عوامل روانشناختی را در 60 نوجوان مبتلا به دیابت نوع 1 با هم مقایسه کردند.

میانگین سنی شرکت کنندگان 12.2 سال و 53.3٪ آنها دختر بودند. آنها به دو گروه تقسیم شدند و برای مدت سه ماه رصد شدند.یک گروه درgratitude journaling  شرکت کردند، جایی که قرار بود هر روز سه جنبه ی مثبت از زندگی خود را بنویسند. گروه دیگر مراقبتهای عادی خود را انجام داده و خاطرات مثبت خود را ثبت نمی کردند.

پرسشنامه هایی در شروع مطالعه، هشت هفته بعد و سپس  در هفته ی 12 ام توسط شرکت کنندگان تکمیل شد که در آن از کیفیت زندگی، مراقبت از خود و قدردانی به همراه استرس و افسردگی سوال شده بود.

در گروه اول قرار بود نوشتن خاطرات به روش سپاسگزارانه یک فعالیت روزانه باشد، اما این تنها توسط 45 درصد از شرکت کنندگان انجام شد. با این حال ، 26 درصد از این گروه چندین بار در هفته و 29 درصد نیز هفتگی خاطرات خود را ثبت کردند.

متوسط​​ هموگلوبین A1c هر دو گروه در شروع تحقیق برابر با 68 میلی مول در مول (8.4 درصد) بود. نتایج نشان داد که بعد از 12 هفته ، متوسط​​ هموگلوبین A1c برای گروه ثبت خاطرات مثبت، به 67میلی مول در مول (8.3 درصد) رسیده، در حالی که متوسط ​​هموگلوبین A1c برای گروه مراقبت های استاندارد افزایش یافته و به 74 میلی مول در مول (8.9 درصد) رسیده است. کسانی که به دفعات بیشتری خاطرات خود را ثبت کرده بودند، HbA1c کمتری داشتند.

نویسنده اصلی این مقاله دکتر Anna Serlachius  و همکارانش گفتند: ایجاد تغییر در HbA1c با یک مداخله ی روانشناختی به تنهایی، دشوار است و بنابراین این مطالعه ی مقدماتی زمینه ای برای تحقیقات آینده فراهم نموده است. توسعه مداخلات روانشناختی امکان پذیر و جذاب برای این جمعیت، یک هدف مهم برای تحقیقات در آینده است.

بجز تاثیر مثبت خاطره نویسی بر مقدار هموگلوبین A1c، ثبت جنبه های مثبت زندگی باعث بهبود عوامل روانشناختی در افراد نشد. محققان اظهار داشتند: به طور غیر منتظره ما هیچ تغییری در معیارهای روانشناختی یا رفتاری، از جمله رفتارهای خودمراقبتی یا سپاسگذار بودن افراد، مشاهده نکردیم، این موضوع نتیجه گیری این که اختلاف بین HbA1c در گروه ها ناشی از مداخله ی ژورنالینگ سپاسگزارانه است را دشوار می کند.

این تحقیق در ژورنالDiabetic Medicine  منتشر شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/aug/diary-writing-could-improve-hba1c-levels-of-young-people-with-type-1-diabetes-90734021.html